ROK SZKOLNY 2021/2022
Dobra szkoła nie produkuje geniuszy, tylko zdrowe społeczeństwo.
Piotr Szreniawski
Marzec wraz z panią Hanią uczniowie ropoczęli dniem piegów. Dziś świętuje każdy, kto ma piegi! Warto się nimi szczycić, nieprzypadkowo w tej elitarnej grupie są tacy ulubieńcy dzieci jak Pippi Langstrumpf czy Pan Kleks. Był to dzień tolerancji, bo z piegami czy bez, o kolorze skóry białym czy czarnym wszyscy jesteśmy równi i wszyscy wyjątkowi.
Podczas zajęć z panią Anetą dzieci poznały życie dzikich zwierząt na psistyni Kalahari, poznały przyczyny suszy i strategie działań zwierząt. Poznawały ich odgłosy oraz naśladowały je, a także ich sposób poruszania.
Trzeciego marca obchodzimy Światowy Dzień Dzikiej Przyrody. Celem święta jest ochrona dziko występujących populacji zwierząt i roślin. Po zakończonych zajęciach z panią Kasią uczniowie otrzymali medale.
Ósmy marca to święto wszystkich kobietek małych i dużych. Uczniowie z panią Hanią wykonali kwiatki zero waste z tego co znaleźli pod ręką. Ćwiczyli swoje zdolności manualne.
Czternastego marca z okazji dnia motyli uczniowie pod okiem pani Hani tworzyli z origami wielobarwne motyle, które później posłużyły jako ozdoba korytarza w naszej szkole.
Szesnastego marca pan Bartek przy użyciu odpowiedniej aplikacji z w telefonie bawił się z uczniami podczas dnia pandy.
Powoli robi się coraz cieplej. Pani Hania zabrała uczniów na spacer w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny.
W tym miesiącu wyjątkową wiedzą wykazał się Michał Pietek. Zajmując trzecie miejsce w międzyszkolnym konkursie „ 1 z 10 ”
„Luty jestem! Jak to luty, mam płaszcz gruby, ciepłe buty, lodowe włosy, lodowate uszy”.
Teresa Ferenc, „Luty”
Początek lutego, koniec ferii, a my zwarci i gotowi do działania. Spójrzcie tylko co się działo 🙂
Już pierwszego lutego pani Hania i pan Bartek zaprosili uczniów do wykropkowanego świata sztuki Aborygenów. Poznali kraj – kontynent jakim jest Australia oraz jego rdzennych mieszkańców – Aborygenów, a także sami wykonali własne obrazy techniką kropek. Zajęcia zostały zrealizowane w ramach projektu „Świetliczaki na tropie… zagadek”
Pierwszy dzień obfitował w różnorodne zajęcia. Pani Kasia natomiast zaprosiła uczniów do biblioteki na zajęcia „Bezpieczni w sieci”.
Pani Agnieszka natomiast zabrała uczniów w podróż do kraju kwitnącej wiśni – Japonii gdzie uczniowie wykonywali papierowe, tradycyjne laleczki kokeshi.
Pod okiem pani Hania uczniowie w myśl idei zero waste przygotowali własne organizery z ogólnodostępnych materiałów takich jak rolki po papierze toaletowym, kolorowy papier czy bibuła.
Pani Agnieszka zabrała podopiecznych w kolejną podróż, tym razem do Nowgo Jorku. Dzieci wykonały pracę 2D „Nowy Jork nocą”.
Za to pani Kasia i pani Hania zabrały dzieci na boisko gdzie w przy sprzyjającej pogodzie zorganizowały „Śmieszne wyścigi w rzędach”. Ale był ubaw!
We wtorek 8 lutego w świetlicy odbył się „Dzień bezpiecznego Internetu” wychowawcy świetlicy przeprowadzili w swoich grupach zajęcia o podanej tematyce.
ZDJĘCIE
Pan Bartek dodatkowo zorganizował konkurencję na wykonanie w grupach lub indywidualnie niezwykłych konstrukcji z klocków znajdujących się na świetlicy szkolnej. Zobaczcie jak im poszło!
11 lutego obchodziliśmy „Dzień dokarmiania zwierzyny leśnej”. Podczas zajęć przeprowadzanych przez paniami Kasią, Agnieszką i Hanią uczniowie dowiedzieli się oraz utrwalili wiedzę dotyczącą zwierząt żyjących w lasach oraz jak można im pomóc
Walentynki, znane wszystkim święto zakochanych obchodzone 14 lutego. Czym jest to święto? Wychowawcy świetlicy szkolnej przeprowadzili zajęcia o podanej tematyce.
15 luty Czyżby dzień singla? Ależ skąd to dzień hipopotama! Uczniowie pod opieką pani Hani dowiedzieli się ciekawostek o tych potężnych zwierzętach oraz nauczyli się składać wesołe hipcie z papieru.
Pani Kasia zorganizowała zajęcia techniczne dla swoich podopiecznych. Zimą niezwykle ważna jest pomoc mniejszym i słabszym. Podczas warsztatów uczniowie stworzyli karmniki dla ptaków i rozwiesili je na terenie szkoły.
Z kolei uczniowie z grup pani Anety oraz pani Doroty pogłębiali wiedzę o relacjach międzyludzkich. Rozmawiali o postawach wobec miłości oraz o tym jak ją rozpoznać i jak można okazywać.
16 lutego swoje święto obchodzą listonosze i doręczyciele przesyłek pocztowych. Z okazji tego dnia Panie Hania, Agnieszka i Kasia podzieliły się widzą, ciekawostkami i własnym historiami. A pani Hania przyniosła listy które pisała gdy uczniów nie było jeszcze na świecie. Dzieci w ramach pracy plastycznej wykonali własną papeterię i koperty.
17 lutego odbył się pod znakiem kota. Pani Hania nauczyła dzieci origami, aby same potrafiły stworzyć własną zakładkę do książki w kształcie kotka. Pan Bartek natomiast postawił na wielobarwne, kocie plakaty.
Pani Kasia wczuwając się w karnawał przygotowała z uczniami prace plastyczne na których mieniły się kolorowe fajerwerki.
Piątek weekendu początek, a dało się go wyczuć jeszcze mocniej za pomocą zorganizowanego w świetlicy szkolnej „Dnia szalonych fryzur”. Dzień upłynął na zabawie, tańcach i śmiechu.
A oto szalone fryzury naszej świetlicowej kadry pedagogicznej
Kolejny dzień i kolejna praca plastyczna, tym razem w grupach uczniowie tworzyli włsną mapę skarbów. Zajęcia pod hasłem „Gdzie jest ukryty skarb?” odbyły się w ramach projektu Świetliczaki na tropie… zagadek, zostały przeprowadzone pod okiem pani Agnieszki i pani Hani.
Pani Aneta zabrała uczniów w czasy prehistoryczne z okazji dnia dinozaura. Uczniowie wysłuchali opowieści o tych wielkich gadach, z później wzięli udział w dinozaurowym torze przeszkód.
Świetlica jest bogata w różnego rodzaju gry planszowe. Jednak największą frajdę daje stworzenie czegoś własnoręcznie. Szansę stworzenia własnych gier strategicznych uczniowie mieli pod opieką pani Kasi. Jedna z nich nosi tytuł „Ludy pierwotne”
Luty niestety jest także miesiącem gdzie za naszą wschodnią granicą, na Ukrainie rozpoczęły się niewyobrażalne, nieludzkie działania wojenne. W wyniku przykrych okoliczności do naszej placówki oraz świetlicy szkolnej dołączyli nowi uczniowie. Aby wesprzeć wszystkich uczniów pochodzących z Ukrainy uczniowie wykonali prace plastyczne aby okazać swoje wsparcie. Wraz z panią Agnieszką uczniowie wykonali gołąbki pokoju oaz motyle, a z panią Hanią tematyczne plakaty. Pan Bartek natomiast zapoznał uczniów z historią, obyczajami i kulturą naszych wschodnich sąsiadów.
STYCZEŃ
„Dopiero w samym środku zimy przekonałem się, że noszę w sobie niepokonane lato.”
Albert Camus
Wraz z początkiem nowego roku Zespół nauczycieli świetlicy w pełnej gotowości oczekiwał na uczniów. Niestety sytuacja związana z pandemią sprawiła, że nauka w szkole przeszła na tryb zdalny, a co za tym idzie i na świetlicy uczniów było niewiele. Jednak dla tych, którzy przybyli czekały wspólne gry i zabawy.
Pan Bartek zorganizował dla wszystkich chętnych chłopców zajęcia sportowe na szkolnej sali gimnastycznej gdzie grali w koszykówkę, piłkę nożną i inne gry zespołowe.
Styczeń był krótkim miesiącem pod kątem zajęć edukacyjnych. W tym miesiącu wszystkie dzieci w województwie wielkopolskim odpoczywały na zasłużonych feriach zimowych. Zanim jednak na nie wyjechali należało poznać zasady bezpiecznych zabaw zimowych. Poniżej tworzenie plakatów na zajęciach zorganizowanych przez panią Hanię.
Pani Kasia wraz z panią Agnieszką zorganizowały konkurs fotograficzny „tytuł”
Laureaci to:
Martyna Kotynia z klasy Ib
Ksawery Leyk z klasy Ib
Borys Ciechanowski z klasy IIIa
GRUDZIEŃ
„Życie bez marzeń jest jak Święta bez przyjaciół.” – Stephen Littleword
Pierwszy zimowy miesiąc nadszedł, a więc nastała pora na zmianę dekoracji szkolnej. Dzieci ze świetlicy pomagały w jej przygotowaniu.
Grudzień to czas przygotowań do zbliżającej się Gwiazdki. Uczniowie wraz z nauczycielami świetlicy szkolnej wykorzystali swoje zdolności manualne do stworzenia niezwykłych świątecznych ozdób, które wystawione zostały na kiermaszu Bożonarodzeniowym w naszej szkole. Zadbaliśmy także o świąteczny klimat naszej świetlicy i wspólnymi siłami dzięki świątecznym ozdobom stała się magicznym, przytulnym miejscem niczym wioska świętego Mikołaja.
Jednak grudzień w szkole to nie tylko czas oczekiwania. W tym okresie aby odetchnąć od świątecznego zgiełku, na zajęciach z panią Kasią uczniowie mieli możliwość przeniesienia się do czasów średniowiecza gdzie mogli sami stworzyć swoje zbroje i zostać rycerzami.
A także wykonali swoje własne książki kucharskie w ramach zajęć “Ile oczu ma rosół? Polskie tradycje kulinarne” z projektu “Świetliczaki na tropie… zagadek”
Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu wiedzy o teatrze i wykonali swoje własne kukiełki.
Sprzyjająca pogoda pozwoliła nam na harce w śniegu oraz typowo zimowe zabawy takie jak lepienie bałwana, bitwy na śnieżki czy też robienie aniołków na śniegu.
Tuż przed świętami dzieci ze świetlicy wzięły udział w zorganizowanym przez panią Kasię konkursie śpiewania kolęd.
LISTOPAD
“Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku.
Nie ma dzieci – są ludzie.”
Kontynuując zadania zawarte w projekcie „ Świetliczaki na tropie … zagadek” wraz z panią Agnieszką i panią Hanią uczniowie zajęli się tematem „ Piła czy młot?” czyli Po co rybom narzędzia?
Podczas zadania dzieci poznały nietypowe ryby zamieszkujące morza i oceany. Wykonywały akwaria, w których pływały ryby.
W świetlicy jest również czas na relaks. Pani Aneta oraz pan Bartek zaproponowali dzieciom zajęcia, dzięki którym wszyscy czuli się wypoczęci. Dzieci poznały różne metody odpoczynku, a przy dźwiękach delikatnej muzyki mogły spokojnie wypocząć, korzystając z elementów “świetlicowej strefy relaksu”. Wypoczynek poprzedziła “pogadanka” o tym, co nas stresuje.
Dzień Niepodległości szkoła wzięła udział w akcji organizowanej przez GOV „Szkoła do hymnu” dzieci będące pod opieką nauczyli w świetlicy o godzinie 11:11 odśpiewały 4-zwrotki hymnu narodowego
Świetlicę odwiedzają ROBO-GOŚCIE 🙂 Dzieci razem z panem Bartkiem uczyły się obsługi świetlicowego robota.
14 listopada świętujemy w Polsce Dzień Czystego Powietrza!
Edukacyjna Sieć Antysmogowa specjalnie z tej okazji zaproponowała przeprowadzenie zajęć w szkołach. Nasi podopieczni rozwiązywali krzyżówki, rebusy, wykonali plakat oraz mogli zagrać w interaktywną grę.
Dzieci z naszej świetlicy wzięły udział w projekcie UNICEF 2021 Międzynarodowy Dzień Praw.
Podczas zajęć miejsce miała rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci, pokaz prezentacji „Prawa Dziecka – Twoje prawa”, prace plastyczne oraz nauka piosenki.
Podczas tego dnia dzieci miały niebieskie elementy stroju.
Listopad to miesiąc wielu wydarzeń, do których należą także obchody „Międzynarodowego Dnia Pluszowego Misia”.
Nasi milusińscy poznali historię tego dnia, wykonali prace plastyczne oraz przygotowały plakat.
Jak w poprzednich latach nasza świetlica podjęła się współpracy ze schroniskiem w Przyborówku. Wychowawcy zorganizowali zbiórkę karmy, koców, zabawek i innych rzeczy dla czworonogów. Dzieci za swoją pomoc otrzymały pamiątkowe dyplomiki.
30 listopada obchodzimy Andrzejki. Niestety ze względu na pandemię musieliśmy odwołać planowaną zabawę taneczną dla naszych podopiecznych. Odbyły się jednak w mniejszych grupach losowanie wróżb, wróżenie z serduszek, zabawa w ustawienia butów do ściany, a także zabawa w krzesełka.
PAŹDZIERNIK
„Gdy uczeń osiąga coś dzięki nauczycielowi, nauczyciel również czegoś się uczy.”
(P. Coelho)
Konkurs kółko i krzyżyk został rozstrzygnięty!
Na poziomie klas pierwszych:
1 miejsce ex aequo Iga Dynowska i Leon Witkowski
2 miejsce Martyna Kotynia
3 miejsce Bohdan Yatsenko
Na poziomie klas drugich
1 miejsce Nikodem Koza
2 miejsce Adrianna Chodur
3 miejsce Emilia Waczyńska
Na poziomie klas trzecich
1 miejsce ex aequo Crystian Sochan i Maxym
2 miejsce Diana Yatsenko
3 miejsce Michał Pietek
dziękujemy za udział i zapraszamy na kolejne konkursy
Katarzyna Obrowska i Hanna Truszczyńska
W październiku odbyły się zajęcia z projektu „Świetliczaki na tropie… zagadek” – „Czy da się sterować pogodą?” Wraz z panią Kasią dzieci poznały krótką historię Indian, samodzielnie wykonały pióropusze, dzidy, totemy. Podczas zajęć dowiedziały się również o wierzeniach plemion, wykonały marakasy oraz wołając o deszcz przygotowały taniec plemienny przy muzyce.
Nasi uczniowie i uczennice uwielbiają japońską bajkę anime, która w telewizji emitowana jest od 1997 r. – chodzi oczywiście o bajkę Pokémon. Z racji ogromnej popularności bohaterów serialu wśród uczniów klas pierwszych pani Aneta i pan Bartek zorganizowali zajęcia, w czasie których każdy uczeń mógł narysować swojego ulubionego Pokémona i umieścić go w przygotowanej wspólnie “Świetlicowej krainie Pokémon”.
Z tego projektu miały miejsce również zajęcia z panią Hanią pod nazwą „Pomidor – warzywo czy owoc” gdzie omówione zostały zasady zdrowego żywienia, higiena przygotowywania posiłków, wpływ warzyw i owoców na zdrowie. Dzieci dyskutowały na wspomniany powyżej temat oraz brały udział w rozpoznawaniu owoców i warzyw za pomocą zmysłów.
Kolejny realizowany temat „Czy ten obraz się rusza?” gdzie o technice op-art opowiedziała pani Agnieszka. Dzieci dowiedziały się czym jest technika op-art oraz wykonały samodzielnie prace plastyczne z nią związane.
W październikowym czasie p. Bartek zaproponował dzieciom z klas 2 i 3 zajęcia przy tzw. stacjach. Uczniowie mieli do wykonania kilka zdań, które były rozmieszczone w różnych częściach sali. Były to: kolorowanki, “szachy japońskie”, kasztanowe układanki, gra w kości oraz zabawa w kubeczki. Uczestnicy zabawy musieli wykonać jak najwięcej zadań, a za każde otrzymywali naklejkę. Zajęcia przebiegały w duchu zdrowej rywalizacji.
Korzystając z ładnej pogody dzieci często wychodziły na boisko szkolne gdzie grały w zbijaka, piłkę nożną oraz rywalizowały w rzędach. Miały miejsce również zabawy bieżne orientacyjne takie jak „Komórki do wynajęcia”, „Murarz i cegły”, „Baba Jaga patrzy”, „Gąski do domu”, „Kot i myszy”, sztafeta, bieg na czas, „Głupi Jaś”, „Kolory” i wiele innych zabaw i gier.
W każdy wtorek dzieci uczęszczały na zajęcia biblioteczne, odbywały się wirtualne spacery po bibliotece, dzieci rozwiązywały tajemnicze zagadki, mogły wypożyczyć lub oddać książki, a także uczestniczyły w zajęciach czytelniczych.
W pochmurne dni pan Bartek i pani Hania zorganizowali dla uczniów klas pierwszych zajęcia relaksacyjne. Dzieci przy dźwiękach muzyki klasycznej i relaksacyjnej kolorowały ogromne kolorowanki.
Z okazji „Święta Dyni” uczniowie na zajęciach wykonywali różne prace plastyczne na których wykonywali własne dynie własnego pomysłu, koty, kapelusze czy maski.
Jak co roku odbył się konkurs cieszący się dużym zainteresowaniem wśród dzieci pt. „Najśmieszniejsza dynia”. Poprzeczka ponownie została podniesiona, dzieci wykazały się dużą kreatywnością i zaangażowaniem. Jury miało duży problem aby wyłonić zwycięzców.
Ostatecznie
1 miejsce Adrianna Chodur
2 miejsce Franciszek Koniarz
3 miejsce Zoja Smoczyk
wyróżnienia: Jakub Grządzielewski, Emilia Głowińkowska oraz Martyna Warciarek
WRZESIEŃ
Kronika wrzesień-skompresowany